Acculturation and wellness of native american adolescents in the United States of North America
Garrett, Michael Tlanusta y Torres Rivera, Edil y Dixon, Andrea L. y Myers, Jane E. (2009) Acculturation and wellness of native american adolescents in the United States of North America. Perspectivas sociales, 11 (1 y 2). pp. 41-67. ISSN 1405-1133
|
Texto
Acculturation and Wellness of Native American Adolescents in the United States.pdf - Versión Aceptada Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (197kB) | Vista previa |
Resumen
Cultural conflicts and the process of acculturation contribute to feelings of boredom, anxiety, depression, isolation, stress, self-doubt, alienation, and rejection among Native American high school students. Further, acculturation may have a negative impact on the identity development and wellness of these students. The purpose of this pilot study was to: (a) assess and compare the levels of acculturation of Native American and non-Native American 9th, 10th, 11th, and 12th grade students; and (b) examine the relationship between level of acculturation and wellness for the Native American students. Results indicated significant differences between Native American and non-Native American students’ levels of acculturation; and significant differences between the Native students’ three levels of acculturation on some of the 17 scales of wellness. Resumen: Conflictos culturales y el proceso de aculturación contribuyen a sentimientos de aburrimiento, ansiedad, depresión, aislamiento, presión, desconfianza, alienación, y del rechazo entre estudiantes de escuela superior que son indios americanos. Aún más, la aculturación puede tener un impacto negativo en el desarrollo de identidad y bienestar de estos estudiantes. El propósito de este estudio piloto fue: (a) evaluar y comparar los niveles de aculturación de estudiantes que eran indios americanos y no-indio americano en los grados académicos del noveno, décimo, décimo primero y de duodécimos; y (B) examinar la relación entre nivel de aculturación y bienestar de los estudiantes indio americanos. Los resultados indicaron diferencias significativas entre estudiantes indio americanos y estudiantes no-indio americano en los niveles de aculturación; y diferencias significativas entre los estudiantes indio americanos en tres niveles de aculturación en la parte de las 17 escalas del bienestar.
Tipo de elemento: | Article | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Palabras claves no controlados: | Acculturation, Wellness, Native Americans, Aculturación, Bienestar, Indio Americano | |||||||||||||||
Divisiones: | Trabajo Social y Desarrollo Humano | |||||||||||||||
Usuario depositante: | Editor Repositorio | |||||||||||||||
Creadores: |
|
|||||||||||||||
Fecha del depósito: | 11 Feb 2016 21:46 | |||||||||||||||
Última modificación: | 11 Feb 2016 21:46 | |||||||||||||||
URI: | http://eprints.uanl.mx/id/eprint/8735 |
Actions (login required)
Ver elemento |